X

Intervju za Blic Dušan Radičević, finansijski direktor MK Group

Intervju za Blic Dušan Radičević, finansijski direktor MK Group

21.10.2019

U narednih 5 godina uložićemo 500 miliona evra

Sa Dušanom Radičevićem, finansijskim direktorom MK Group, jedne od najsnažnijih holding kompanija u regionu koja ove godine slavi punih 35 godina poslovanja, razgovarali smo o ovom važnom jubileju, predstojećem Kopaonik biznis forumu, ali i daljim poslovnim planovima.

Predstojeći Kopaonik biznis forum u organizaciji Saveza ekonomista Srbije tradicionalno se održava u hotelu Grand Hotel & Spa koji posluje u okviru MK Group. Kako komentarišete ovogodišnju temu Foruma – „Srbija deset godina posle velike recesije: snažan rast kao imperativ“? 

Kopaonik biznis Forum predstavlja priliku da se jednom godišnje razgovara o najznačajnijim ekonomskim i socijalnim pitanjima u Srbiji i stoga je upravo učešće predstavnika privrede na ovakvim skupovima od neprocenljivog značaja. Ponosan sam što kompanija MK Group na neki način već tradicionalno predstavlja domaćina Foruma, ali i aktivnog učesnika. Svake godine, naša kompanija ima svoje predstavnike i paneliste, a ove godine to su predsednik kompanije Miodrag Kostić, predsednica IO AIK Banke Jelena Galić, direktor Carnexa Mohan Shrestha i direktor sektora za diigtalizaciju i razvoj poslovanja MK Group Aleksandar Bijelić. Glavna tema foruma je veoma inspirativna, jer predstavlja odličnu priliku da se podvuče linija i istaknu činjenice o tome šta smo postigli u protekloj deceniji. Dodatno, zajedno ćemo utvrdititi dalje pravce razvoja koji će akumulirati dodatni rast i uticati na ekonomsko pozicioniranje Srbije ne samo u regionu, već i šire. U prethodnom periodu, država je bila fokusirana na privlačenje stranih investicija. To je opravdano sa aspekta bržeg rasta BDP-a i kreiranje Srbije kao poželjne investicione destinacije. Međutim, kao jedna od najuspešnijih domaćih kompanija više puta smo istakli da je potrebno da i domaći investitori imaju podjednak tretman.

Kada je reč o poslovanju MK Group, nedavno ste izjavili da ćete u narednih pet godina investirati 500 miliona evra u oblasti agrara, turizma i bankarstva. Na koji način nameravate da realizujete ovu investiciju?

Kompanija MK Group jedna je od najvećih privatnih kompanija u jugoistočnoj Evropi koja zapošljava 7.000 ljudi u okviru 75 kompanija članica. Od osnivanja 1983. godine, investirali smo milijardu evra u ključne oblasti našeg poslovanja: agrar, turizam i bankarstvo. Naši rezultati daju nam stabilnu osnovu za dalje ambiciozne planove koje nameravamo da ostvarimo, a koji uključuju dodatno investiranje u iznosu od 500 miliona evra u naše poslovanje. Na nivou MK Group naši razvojni ciljevi uključuju jačanje vertikalne integrisanosti operacija, učvršćivanje vodeće pozicije na tržištu i širenje našeg poslovanja. Najveći smo izvoznik žitarica i uljarica u Srbiji pet godina zaredom. Ostvarujemo partnersku saradnju sa više 30.000 kooperanata, koji u svojim sistemima zapošljavaju više od 200.000 ljudi. Izvoz je naše strateško opredeljenje. Trenutno ostvarujemo 50% prihoda u izvozu sa ciljem da taj udeo u narednih pet godina povećamo na 70%. Naše investicije će pre svega biti okrenute ka proizvodnji namenjenoj izvozu. Kada je reč o turizmu, u većinskom i manjinskom vlasništvu trenutno imamo 15 hotela sa 2.700 soba, a planiramo da u okviru te divizije posedujemo 5.000 soba. U proteklih deset godina smo u razvoj te grane poslovanja uložili više od 200 miliona evra, a poslednja naša investicija – kupovina aerodroma Portorož u Sloveniji je još jedna potvrda da smo strateški investitor kojem nije cilj samo kupovina hotela, već stvaranje uspešnih turističkih destinacija. Takođe smo ponosni na AIK Banku, koja je nedavno dobila prestižno priznanje za najbolju komercijalnu banku u Srbiji koje dodeljuje renomirani ekonomski magazin iz Velike Britanije – International Banker. Sa snažnom kapitalnom osnovom od 500 miliona evra, 8,2% tržišnog učešća i nedavnom akvizicijom većinskog paketa akcija Gorenjske banke u Sloveniji, AIK Banka potvrđuje da je jedan od stabilnih i ključnih igrača u konsolidaciji bankarskog tržišta u regionu.

Poslednjih godina vaša kompanija sve više ulaže u region. Za koje ste još kompanije u regionu zainteresovani, pored onih koje su već u vašem sistemu?

MK Group posluje u četiri zemlje regiona – Srbiji, Crnoj Gori, Sloveniji i Hrvatskoj. Ulaganje u region je naše strateško opredeljenje jer čvrsto verujemo da samo stvaranjem jakih regionalnih igrača možemo da budemo konkurentni na evropskom tržištu. Detaljno razmatranje poslovnih poteza koje povlačimo, analiza tržišta u koja ulažemo, ekspertiza i dugogodišnje iskustvo svih donosioca odluka u MK Group doveli su do toga da je naš sistem jedan od najuspešnijih u jugoistočnoj Evropi. Poslovanje ćemo i nadalje širiti isključivo u oblastima u kojima poslujemo i gde posedujemo know-how. Naš tim je u prethodnim godinama pokazao da je sposoban da prepozna i iskoristi dobru šansu za ulaganje uz minimalne rizike.

Ušli ste na hrvatsko tržište kupovinom luksuznog Skiper Resorta u Savudriji čime ste uspeli da otklonite otpor prema srpskom kapitalu u Hrvatskoj. Kakav je stav prema srpskim investicijama u inostranstvu?

Sigurno je da je broj srpskih investicija u region još uvek manji u odnosu na broj stranih investicija u Srbiju. Kako sam ranije naveo, MK Group predstavlja strateškog partnera u svim zajednicama u kojima poslujemo. Regionalna ekonomska saradnja je neophodna ukoliko želimo da stvorimo jedno jako tržište koje će moći da se takmiči ne samo sa evropskim, već i sa svetskim igračima i sigurni smo da su svi stakeholderi toga svesni. Konkretno, u Hrvatskoj imamo dobru saradnju sa svim stakeholderima, uključujući i lokalnu samoupravu.

Gospodin Kostić je najavio prošle godine da ste zainteresovani za kupovinu nekih delova Agrokora, ukoliko oni budu na prodaju. Šta biste voleli da priključite vašem poslovnom sistemu?
Kompanija MK Group u ovom trenutku ne razmatra kupovinu nekog od delova Agrokora.

Svedoci smo da sve više stručnjaka napušta zemlju. Kako MK Group uspeva da obezbedi kvalitetan stručan kadar i šta država treba da uradi da bi se ovaj proces zaustavio?
U fokusu delovanja MK Group uvek su prvenstveno ljudi jer su upravo zadovoljni zaposleni najvažniji strateški resurs kompanije i glavni pokretač uspeha. Vodimo računa o motivisanosti zaposlenih, a posebno sam ponosan na činjenicu da posedujemo profesionalan, kompetentan i pre svega lojalan stručni kadar koji je ključ našeg uspeha. Veliki broj koleginica i kolega radi u kompaniji dugi niz godina, dok čak 256 jubilaraca slavi više od 30 godina rada u našem sistemu. Država treba da vodi politiku kojom će stimulisati mlade i stručne kadrove da ostanu u našoj zemlji, ali na tome treba da rade i velike kompanije. Naša korporativna kultura promoviše inovativnost i mogućnost neprekidnog usavršavanja i prelaska iz jedne u drugu kompaniju koje posluju u sastavu MK Group. Podržavamo proaktivnost i inicijativu zaposlenih kroz interne konkurse u okviru kojih mogu da iskažu svoj preduzetnički duh i dobiju podršku za realizaciju biznis ideje. Iznad svega, vodimo računa o negovanju porodičnih vrednosti, kroz kontinuiranu podršku roditeljima koji rade u našem sistemu.

Početak 2019. godine obeležili ste proslavom 35 godina postojanja i predstavljanjem novog vizuelnog identiteta i korporativnog slogana. Na koji način mislite da će ova promena uticati na dalje poslovanje MK Group?

Kako smo kao Grupa rasli i napredovali, menjali smo svoj izgled šireći se u nove oblasti poslovanja, te je postalo neophodno da tu veličinu i ostvareni uspeh predstavimo novim vizuelnim identitetom. Dodatno, sa susretom dve kalendarske godine, MK Group je obeležila punih 35 godina poslovanja, što je za jednu domaću kompaniju, veliki uspeh. Novim vizuelnim identitetom simbolično proslavljamo tri i po decenije zajedničkog uspeha. Kada je reč o sloganu – One vision. Smart decisions. – siguran sam da on oslikava ono što MK Group zaista jeste. Sve je počelo od vizije osnivača, predsednika kompanije, ali naš sistem postiže izvanredne poslovne rezultate svih ovih godina zbog ljudi koji svakodnevno donose pametne odluke. Za ovih 35 godina smo stvorili jaku kompaniju, sposobnu da se nosi sa najsnažnijom konkurencijom iz celog sveta. Uveren sam da nam tek predstoje velike stvari koje smo definisali našom ambicioznom strategijom poslovanja.