X

Nedeljnik – autorski tekst Zorica Todorović, Direktorka sektora za ljudske resurse

Nedeljnik – autorski tekst Zorica Todorović, Direktorka sektora za ljudske resurse

15.04.2019

Volt Dizni je rekao da možemo ostvariti sve svoje snove samo ako imamo hrabrosti i snage. Kada se govori o preduzetništvu ne mogu se složiti više. Zbog prirode posla, okružena sam mladim, ambicioznim ljudima. Snaga, inventivnost i hrabrost koju nose kao generacija koja stasava da osvoji svet je neverovatna.
Nažalost, neretko se dešava da ih stvarnost, statistike i okruženje samelju.

Nezaposlenost mladih, danas predstavlja globalni problem. Pre nekoliko godina Svetska banka je objavila podatak da će svetu u narednoj deceniji biti potrebno 600 miliona novih radnih mesta samo kako bi zadržali stopu nezaposlenosti na istom procentu. Posledično, veliki broj mladih ljudi se okreće pokretanju sopstvenog posla.

Prema Globalnom indeksu preduzetništva američkog Instituta za globalno preduzetništvo i razvoj, Srbija zauzima 74. mesto od 137 ekonomija u svetu. Prema izvorima Svetskog ekonomskog foruma, Srbija raspolaže obrazovanim ljudima koji su vešti radnici i jako otvoreni ka svetu i inovacijama. Ipak, tek svaka peta mlađa osoba u našoj zemlji je vlasnik firme ili preduzetničke radnje. U samostalne poslovne vode se upuštaju tek u tridesetim, za razliku od evropskih vršnjaka, koji u tim vodama plivaju kao deset godina mlađi ljudi. To znači da snagu, znanje i volju imaju, nedostaje im još jača sistemska podrška društva i kompanija na tržištu.

Interes mladih ljudi da krenu preduzetničkim vodama sve više primećujem u poslednje vreme. Privredna komora Srbije u svojim izveštajima potvrđuje da su, poslednjih godina, mladi sve više okrenuti preduzetništvu, ali i da država sve više posvećuje pažnju ovoj temi kroz brojne izmene i dopune zakonskih rešenja sa ciljem stvaranja povoljnijeg poslovnog ambijenta.
Finansije su usko grlo za preduzetništvo mladih. Troškovi i nameti su visoki, a smatra se da su mladi izuzetno rizična kategorija, te su time van radara za većinu tradicionalnih finansijskih institucija. Recimo, jedan od većih izazova među novim preduzetnicima su obaveze koje, kao novorođena kompanija imaju prema državi. Nakon što je u oktobru 2018. godine na snagu stupila mera oslobađanja poreza na dohodak i obavezno socijalno osiguranje za početnike u biznisu i to samo u prvoj godini poslovanja, do kraja godine je osnovano čak 470 firmi i društava u 31 opštini u Srbiji.

Obezbeđivanje kapitala je tek prvi korak u pokretanju biznisa. Nakon njega, za uspeh su od ključne važnosti veštine i iskustvo. Samo ideja, prirodni talenat i hrabrost, najčešće, nisu dovoljni. Neophodno je iskustvo, koje, mladi po prirodi stvari nemaju.

Tu na scenu stupaju kompanije, poput MK Group, koje su spremne da kroz različite mentorske programe prenesu svoja znanja, iskustva i ekspertizu.

Jedan od pozitivnih primera je jednogodišnji mentorski program Američke privredne komore „AmChamps – Mladi lideri promena“. Najuspešnijim studentima Beogradskog univerziteta i mladim menadžerima, kompanija članica AmCham-a, pruža priliku da kroz predavanja, radionice i projekte stiču znanja i veštine neophodne u modernom poslovanju. Kompanija MK Group je već šest godina, od kada je pokrenut program, ključni partner AmCham-a. Naše kolege sa zadovoljstvom uzimaju uloge predavača u okviru ovog programa.

Pored saradnje sa Američkom privrednom komorom, sarađujemo sa većinom fakulteta u Srbiji, realizujemo programske prakse, a radimo na tome i da ohrabrimo i razvijemo preduzetnički duh naših zaposlenih. Konkretan primer je program „Lansiraj ideju“, gde su svi zaposleni MK Grupe i njenih članica ohrabreni da predlože ideje i inovacije za unapređenja sa mogućnošću finansiranja te ideje. Na ovaj način ih podstičemo da razviju preduzetnički duh i inovativnost u sigurnom okruženju.

Preduzetništvo mladih nudi inovativna rešenja za ekonomski razvoj i rast države u celini i zbog toga im, kao odgovorno društvo moramo pružiti čvrst oslonac. Bilo da se radi o mladim ljudima koji tek odlučuju kojim će karijernim putem da krenu ili o već zaposlenima u našoj kompaniji, cilj svih nas u MK Group je da damo svoj doprinos i podstaknemo ih da svoja znanja i veštine iskoriste na najbolji način. Jedino tako, zajedno, stvaramo pozitivnu poslovnu klimu, kako za nas, tako i za generacije koje dolaze.